05-4896-cv

I THE UNITED STATES COURT OF APPEALS
FOR TIHE SECOND CIRCUIT

JOHN O, AMERICAN CTVIL LIBERTIES TUNTON, and AMERICAN CIVIL LIBERTIFES UMNIO™N
FOTINDATION,

Plaintifs-Appellees,

ALBERTO GONAALES, in his official capacity as Attorney General of the United States,
REOBERT 5 MUELLER ITL, in his official capacity as Director of the Federal Borean of Investigation,
and JOHN ROE, Federal Bureau of Investization,

Defendanis-Appellants,

N APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE INETRICT OF CONNECTICUT

REPLY BRIEF FOR THE DEFENDANTS-APPELLANTS

B I L OO NN
United States Atlorney

WILLIAM COLLIER

L15SA E. PERKINS
Assistant United States Attorneys
430 Main Strea
Hartford, 7 0a1602
264-047-1101

The government originally gagged the
ACLU from disclosing the text that
appears in white on black background,

originally arguing that its release would
threaten national security. The government
has now given up ifs legal battle over the
gag and agreed that the information couwld
be released to the public.

ROBERT 1o MeC ALLUA, Jr.
Actiog Depuly Attorney General

FETER T KEISLER
Assistant Attornev (reneral

GREGORY G, KATSAS
Depaty Assistant Atborney Cwneral

WG AR N EETTER

SCOTT R, McINTOSH
ALIOTrTeYs, ,q.]apull:-qll.' S1alr
Civil DHvision, Faonm 725%
Department of Justice
BA0 Pennsyivania Avenue, MW,
Washington, Do, 2053460001
22-514-4051




temporarily on web sites maintained by the federal courts. Br. 22-27. That arpument
15 misconcelved both legally and factually.
To begin, the plaintiffs’ argument regarding the New York Times article

assumes that the target has actually seen the article. The plaintiffs offer nothing mor

than speculation for that assumption. They provide no reason fo assume that the

areet reads the New York
on September 21 and saw the article in guestion. The Mew York Times's own
circulation data suggest that the opposite assumption 15 more likely to be correct. For
example, the weekday cireulation of the Times 1o the Hartford and New Haven

markets 15 less than 22 000, meaning that the great majority of residents in fwo of

Connecticut’s largest population centers do not read the Times. See

(kttp:/'www.nyvadvertising.com/was/circulation/pages/contentCirculation/0, 1067,

00 html7111d=58&121d=23>. Thus, there is a very real likelihood that the target has
never even seen the article on which the plaintiffs place so much weight.
Moreover, even if the target had seen the article, the plaintiffs’ argument

requires one of two further assumptions: either that the target gave the article

credence without amy c;:l-nfirﬁntiun: or that he sought and obtained confirmation from

the nnnamed judicial web site referenced 1n the arficle. At a time when public

confidence 1m the accuracy of news reporfing has reached historie lows, and when



only 21 percent of readers in a recent media study stated that they believe most or all

of what the New York Times reports gthe first assumption 15 dubious at best. And as

explained 1n our opening brief, the second assumption 15 even more 1mprobable —

becanse the information was removed from PACER within hours after the article

appeared,. becanse the target could not access PACER without disclosing a substantial

amount of personal information that he would be unlikely to want to disclose to a

government-operated web site, and because the article did not identify PACER as the

database in the first place.

N

or 15 1t likely that the target of the investigation learned of Doe’s idenfity

simply because a single document containing unredacted references to Doe was
available om the distriet court’s electronic docket for several weeks prior to September

21. The few unredacted references in that document evidently were never discovered

by the news media, despite the close attention that the Mew York Times and other

aid to the case. and there 1s no evidence whatsoever that they were

discovered by anvone else, parficularly by the target of the M5L. The plaintiffs do not

seriously suggest that the target 1z likely to have registered with PACER (as required

to aceess the disetrict court’s electronic docket), scoured the handreds of pages of

2/ 'people-press.org/reports/

display.phpl?PagelD=838= (results of

earch Center for the people and the Press, June 2004).

tndy by Pew res



prior to the publication of the Times article. And becanse the document was removed

from the electronic docket the same day that the Times article was published, the

likelihood that the target read the article and then accessed the document 15 even more

improbable.
In short, there 18 no reason (o assume (o R el =G ST ) BT S TR T-1-

actually is aware of Doe’s identityll In contrast FEERERETNTI CRGEIE AT SRR ee

to publicize Doe's identity “to Congress and the public” (Br. 10) as part of a general
lobbying campaign against the Patriot Act, as they are seeking to do, the likelihood
that the target will become aware of that disclosure will increase dramatically. That
prospect amply justifies the continued application of Section 2709(c) m this case.
In conjunction with their factual arguments regarding QGRS EET gL TR
RS, the plaintiffs point to a number of cases in which courts have overturned

dhsclosure restrictions on the sround that QTR e ETTE T WL EE LWLV CET VR T

LELCEE (Br. 23-24). But in each of those cases, the anticipated harms underlying
the disclosure resirictions were ones, such as invasion of privacy, that would result

_|' ¥

from dissecmination of the information [EREGCE L LI TS EVECIEETEN | CEER L F S TS




